Vroeg of laat kunnen we allemaal patiënt worden. Als er een ziekte bij je is vastgesteld dan kom je terecht in de wereld van de gezondheidszorg. Dat roept vaak veel vragen op. Want wat gaat er gebeuren? Wat betekent de diagnose eigenlijk? En wat kun je verwachten? Vragen die voor veel onrust kunnen zorgen voor de patiënt en hun directe omgeving. 

Daarom ontwikkelde het Universitair Medisch Centrum Utrecht onderwijs waarin studenten geneeskunde en studenten communicatie begrijpelijke informatie eenvoudiger maken voor patiënten. Dit doen zij samen met patiënten. De patiënten geven aan waar ze graag meer over willen weten. Samen maken ze vervolgens korte filmpjes die antwoord geven op deze vragen. Studenten leren zo welke vragen belangrijk zijn voor patiënten. Door ingewikkelde medische informatie te vertalen naar gewone mensentaal, worden ziekten en bijbehorende behandeling begrijpelijker. En leren dokters al tijdens hun opleiding hoe je beter met patiënten in gesprek gaat.

Als universitair medische centra werken we aan een steeds betere gezondheid voor iedereen. Door de unieke samenwerking tussen onderwijs, onderzoek en zorg.

Wij zetten ons elke dag in voor het leven van morgen.

“Studenten leren niet alleen van ons, maar ook van elkaar en van patiënten.”

Charlotte Eijkelboom

Meer weten?

Onderwijsvorm CLIKCS

CLIKCS staat voor Cocreating onLine Information Knowledge Clips for Society. In een proef van dit onderwijs maakten twaalf geneeskundestudenten in duo’s samen met een patiënt en een student Communicatie en Informatiewetenschappen (CIW) zes kennisclips. Bijvoorbeeld over wat er komt kijken bij een bezoek aan een kindercardioloog.

Dit zouden we vaker moeten doen, vindt Charlotte Eijkelboom - projectleider en docent - erop vertrouwen dat studenten kunnen leren van patiënten, met een bescheiden rol voor docenten. Hoogstwaarschijnlijk gaat dit ook gebeuren, want na de succesvolle proef van CLIKCS wordt het onderwijs opgenomen in het keuzeonderwijs voor geneeskunde studenten.
 

Terug naar overzicht